Newsletter
Bądź na bieżąco z nowościami w świecie BIO i naszym serwisie. Zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera!


Aktualności
Mąka z cieciorki (ciecierzycy) BIO w naszej kuchni
czwartek, 08, listopad 2012 08:05

Jak wykorzystać mąkę z ciecierzycy w eko kuchni? Do jakich potraw można ją dodać? Jak ja przechowywać by jak najdłużej zachowała dobrą jakość? - w naszej eko akademii pora na mąkę z cieciorki (ciecierzycy).

Mąka z cieciorki (ciecierzycy) powstaje na dwa sposoby: przez zmielenie jej suchych, uprażonych nasion lub zmielenie namoczonych, a nawet lekko już sfermentowanych nasion (co dodaje im wartości, bo białko staje się bardziej przyswajalne).

Dowody archeologiczne świadczą o tym, iż spożywana była tysiące lat temu, głównie na kontynencie azjatyckim (dziś kupimy ją pod nazwą Papad), ale przez Grecję zawędrowała i do Europy.

Przeczytaj także artykuły na temat: ciecierzyca bio w naszej EKO AKADEMII KULINARNEJ

Przygotowanie:


Możemy ją zrobić sami, prażąc nasiona ciecierzycy na patelni (uważając, by ich nie przepalić), a po schłodzeniu mieląc  mocnym młynku spożywczym. Stosujemy ją tak jak zwykłą mąkę, bez wcześniejszej obróbki.



Przechowywanie:


Mąkę z cieciorki przechowujemy w ciemnym, chłodnym miejscu, najlepiej w szczelnym opakowaniu, ideałem byłby szklany pojemnik w zimnej spiżarni.

Zastosowanie:


Może służyć jako dodatek do zwykłej mąki w wypiekach. Nadaje się też do zagęszczania zup i sosów, zwłaszcza tych wegetariańskich, wzbogacając je znacząco o białko. W ciastach czy wegetariańskich burgerach może zastąpić bułkę tartą. Niezbędna na tradycyjne dania, jak kofta czy flan, może też dodać egzotyki naleśnikom.

Wartości odżywcze mąki z cieciorki w 100 g:

Wartość energetyczna

 

353 kcal

 

 

Białko

 

25,8 g

 

 

Węglowodany

 

60 g

 

 

Tłuszcze

 

1,1 g

 

 

Gluten

 

nie zawiera

 

 

 

IG (indeks glikemiczny)

 

35

 

 

Ponadto mąka z ciecierzycy zawiera mnóstwo kwasu foliowego, około 100 gramów zapewnia 120% dziennego zapotrzebowania na niego (ważne dla kobiet w ciąży), jest bogata w błonnik, NNKT i żelazo (42% dziennego zapotrzebowania), potas (27%), wit. B1 (58%), wit. B6 (27%), fosfor (45%), magnez (31%), cynk (32%), selen (26%) i mangan (67%). A nawet miedź (26%).


Zawartość powyższych składników, jakże wartościowych  w czasie jesiennych i zimowych zmagań układu odpornościowego z infekcjami powinna nas zachęcić do sięgnięcia po samą ciecierzycę, jak i mąkę z jej nasion.

Pomysły na cieciorkowe potrawy znajdziecie tutaj: cieciorka bio

Małgorzata Górska

Źródła:
http://www.ichange.com/nutrition/how-many-calories-in/lentil-flour
http://dietamm.com/indeks-glikemiczny

So Wrz 20 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
So Wrz 27 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
So Paź 04 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
wrzesień 2014
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Biokurier w mediach społecznościowych