Newsletter
Bądź na bieżąco z nowościami w świecie BIO i naszym serwisie. Zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera!


Aktualności
Topinambur - kilka słów o zapomnianym warzywie
piątek, 09, marzec 2012 08:55

Topinambur to bardzo zdrowe warzywo, które jest w Polsce niemal zapomniane. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się przypomnieć Wam o nim. Na razie krótko..z czasem zaprezentujemy dłuższy materiał.

Z wyglądu przypomina słonecznik, nazywa się go czasem jerozolimskim karczochem lub podziemną gruszką. Topinambur to dziś warzywo bardzo słabo znane, a szkoda.
Topinambur jest dekoracyjną rośliną o kwiatach podobnych do słonecznika, ale mniejszych. W  podziemnych pędach wytwarza 50 do 80 podłużnych bulw, niekiedy przypominających gruszki.





Stąd wzięła się jeszcze jedna nazwa, którą określany bywa topinambur: podziemna gruszka. Bulwy topinamburu są mniej kształtne niż ziemniaka, przeważnie stożkowate.

Roślina ta przywędrowała do Europy z Ameryki wraz z odkrywcami. Szczególną popularnością cieszyła się we Francji, ale uprawiano go chętnie także w innych częściach Starego Kontynentu. Od XVII wieku topinambur zaczął ustępować w menu Europejczyków miejsca ziemniakom i z czasem został niemal zapomniany. Powoli jednak wraca do łask, popularnością cieszy się między innymi wśród rolników ekologicznych.



Wartości odżywcze topinamburu

Topinambur zawiera wielocukry zwane inuliną jest polecany przede wszystkim diabetykom i osobom z nadwagą, mającym problemy z cukrem, niedomaganiami jelita grubego m.in. zaparciami. Przypisuje się mu nawet pewne właściwości antyrakowe. Z racji  zawartości żelaza, trzy razy większej niż w ziemniakach, poleca się go w diecie osób cierpiących na anemię. Bardzo duża jest w nim zawartość krzemionki.

Większa niż w ziemniakach zawartość witaminy C i B1 sprawia, że może być topinambur ważnym ich źródłem i stąd również cennym pokarmem chroniącym przed infekcjami i skutkami stresów. Bulwy można spożywać podobnie jak ziemniaki. A więc w postaci gotowanej smażonej, pieczonej, duszonej. Można je również faszerować, zapiekać.  Traktuje się je jako dodatek do surówek oraz zup.

W okresie międzywojennym cenił  roślinę sławny naturalista Apolinary Tarnawski. A oto z jego lecznicy przepisy na proste potrawy.

Przygotować 2 kg bulw, 3 łyżki masła, sól i cukier brązowy do smaku. Bulwy oskrobać lub obrać, ugotować do miękkości w wodzie z dodatkiem soli i masła. Podawać można z rumianym masłem z bułeczką lub w sosie. Bulwy mogą być też osmażane jak marchewka lub zapiekane. Kombinować z marchwią, pasternakiem i wężymordem (skorzonerą dop. zp).  Można je piec, jak kartofle lub przysmażać surowe, względnie przyprawić w sosie po przypieczeniu, aby były mniej wodniste.

Na koniec, dobra rada:

Wykorzystując w kuchni topinambur unikaj aluminium lub żelaznych naczyń. Metale będą powodować utlenianie i sprawią, że bulwy nabiorą nieprzyjemnego ciemnego koloru.
(kp, zp)
Więcej na temat topinamburu przeczytać będzie można w III części poradnika "Ekologiczna Apteczka Warzywna", która ukaże się w czerwcu 2012 roku nakładem Wydawnictwa Gaj. Polecamy także dwie poprzednie części poradnika, przeczytaj: Ekologiczna Apteczka Warzywna dostępna!






Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!
Polecamy kolejny eko przepis: Makaron z warzywami w sosie serowo-orzechowym
So Wrz 06 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
So Wrz 13 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
So Wrz 20 @09:00 - 01:00PM
Poznań. Zielony Targ
wrzesień 2014
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Biokurier w mediach społecznościowych